Pierwsza część seminarium była poświęcona prezentacji Pani Justyny Szambelan, koordynatorki Koalicji Sprawiedliwego Handlu. Koalicja Sprawiedliwego zrzesza większość firm i organizacji w Polsce, które zajmują się Fairtrade.
Sprawiedliwy Handel (Fair Trade) jest zorganizowanym ruchem społecznym, który poprzez handel dąży do wzmocnienia pozycji producentów z krajów Globalnego Południa i promowania zrównoważonego rozwoju. Beneficjentami Sprawiedliwego handlu są producenci i pracownicy z ubogich krajów Południa. Produktami Sprawiedliwego Handlu są przede wszystkim kawa, herbata, owoce tropikalne, przyprawy, orzechy, ryz, róże, wino, bawełna. Sprawiedliwy Handel jako ruch społeczny dotyczy producentów z Afryki, Azji i Ameryki Południowej. Podstawowe zasady SH to: uczciwa cena, sprawiedliwe płace i odpowiednie warunki socjalne, dążenie do niezależności, zmniejszenie liczny pośredników, świadomość konsumentów, ochrona środowiska.
Organizacje Sprawiedliwego Handlu importują produkty z Południa na zasadzie Sprawiedliwego Handlu, natomiast „sklepy świata” (world shops) sprzedają produkty Fairtrade.
Organizacje certyfikujące ustalają standardy, sprawdzają zgodność danych firm i organizacji oraz przyznają certyfikaty. Istnieją dwie organizacje certyfikujące, jedna z nich przyznaje znak Fairtrade (Fairetrade Labelling Organisations International FLO Int.). Sprawiedliwy Handel (Fair Trade) to cały ruch zaangażowany w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe.
Fairtrade to nazwa systemu certyfikacyjnego i znaku certyfikacyjnego, przyznawanego przez FLO Int., która określa standardy i prowadzi kontrolę. Jeśli wszystkie surowce pochodzące z Południa pozyskano od producentów, bądź pośredników spełniających standardy, można umieścić znak Fairtrade na opakowaniu danego produktu. Znak przyznawany jest poszczególnym produktom, nie świadczy o całej działalności firmy i marki.
WFTO (World Fair Trade Organization) zrzesza organizacje Sprawiedliwego Handlu, ponad 300 z 70 krajów, nie tylko organizacje z bogatej Północy, ale też z ubogiego Południa, które produkują "sprawiedliwie", także spółdzielnie i plantacje.
Jak sprzedawać produkty Fairtrade? Sprzedawanie produktów opatrzonych znakiem certyfikacyjnym Fairtrade nie wymaga żadnych formalności. Jak zacząć sprzedawać produkty fairtrade? Można się zaopatrzyć u importerów bezpośrednich (współpraca z partnerami z Południa) lub u polskich sprzedawców sprowadzających gotowe do sprzedaży, przetworzone i konfekcjonowane produkty Fairtrade sprowadzane z zagranicy.
EFTA ( European Fair Trade Association) zrzesza importerów współpracujących z partnerami z Południa na zasadach Sprawiedliwego Handlu.
Do najpopularniejszych firm sprzedających produkty SH pod własną marka należą: GEPA, El Puente, EZA, CTM Altromercato, Divine Chocolate, Cafedirect.
W drugiej części seminarium ZIG-u Pani Beata Pietrzyk, dyrektor Biocert Małopolska Sp. z o.o. opowiedziała o certyfikacji produktów ekologicznych oraz nowelizacji ustawy o rolnictwie ekologicznym.
Certyfikacja w rolnictwie ekologicznym oznacza poświadczenie przez niezależną jednostkę certyfikującą, iż produkt podlega kontroli, a produkt jest wytworzony zgodnie z wymaganiami Rozporządzeń (WE) NR 834/2007 oraz (WE) NR 889/2008.
Istotą procesu certyfikacji produkcji prowadzonej metodami ekologicznymi jest kontrola.
Nowa ustawa o rolnictwie ekologicznym, wprowadzająca powyższe rozporządzenia, obowiązuje od 7 sierpnia 2009r. Wprowadza ona dodatkowo rozporządzenia odnośnie przywozu towarów z krajów trzecich, jak również certyfikację akwakultury i wodorostów morskich. Zgodnie z rozporządzenie 834/2007 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi upoważnia jednostki certyfikujące do prowadzenie kontroli. W Polsce istnieje prywatny system certyfikacji. Nadzór nad jednostkami certyfikującymi oraz producentami sprawuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Podstawowe cele certyfikacji: przyjęcie, ocena pod względem formalnym i zarejestrowanie wniosku certyfikacji, kontrola przeprowadzona u producenta, badanie próbek (w uzasadnionych przypadkach), ocena dokumentacji dołączonej do wniosku, protokołu z kontroli, wyników badań oraz ocena wyników kontroli, wydanie lub odmowa wydania certyfikatu, nadzór nad wydanym certyfikatem.
Oznakowanie produktów rolnictwa ekologicznego polega na umieszczeniu na etykiecie lub opakowaniu tego produktu: terminu odnoszącego się do produkcji ekologicznej oraz wersji skróconej typu „eko” i „bio”, wspólnotowego logo – obowiązkowe od 1 stycznia 2010, numeru kodowego (identyfikacyjny) upoważnionej jednostki certyfikacyjnej. Oznaczenia „rolnictwo UE” występuje, gdy surowiec wyprodukowano w UE, natomiast „rolnictwo spoza UE”, kiedy surowiec rolniczy wyprodukowano w krajach trzecich.
Etykietowanie lub opakowanie środka spożywczego, który nie został wyprodukowany lub przetworzony metodami ekologicznymi, nie może zawierać napisów sugerujących, że środek ten jest produktem rolnictwa ekologicznego.
Certyfikacja:
- Chroniona Nazwa Pochodzenia
- Chronione Oznaczenia Geograficzne
- Gwarancja Tradycyjna
- Specjalność
- Rolnictwo Ekologiczne
- Specjalność
- "Jakość Tradycyjna"
Następne seminarium Zielonej Inicjatywy Gospodarczej odbędzie się 6 października, tematem będzie "Personel w małej firmie: motywacja i kwestie prawne"