W pierwszej części seminarium Pan Piotr Fugiel opowiedział o systemie franczyzowym oferującym Produkty Benedyktyńskie. Sieć produktów Benedyktyńskich to klasyczny system franczyzowy i przykład szybko zorganizowanej sieci franczyzowej. Głównymi przyczynami rozpoczęcia działalności były min. zła sytuacja finansowa klasztoru oraz ryzyko zamknięcia. Początek sprzedaży rozpoczął się wiosną 2006 roku. Dlaczego system franczyzowy? Brak pieniędzy i potrzeba stworzenia takiego systemu, który przyniesie szybki zysk. Franczyza to system, w którym obie strony zarabiają. Istnieje kilka kanałów sprzedaży Produktów Benedyktyńskich: sklep przyklasztorny, sklep internetowy, sklepy franczyzowe i imprezy okolicznościowe. Obecnie istnieje 38 sklepów franczyzowych oraz otwarty w maju 2009 sklep w Berlinie.
W drugiej połowie seminarium ZIG-u Pan Grzegorz Gorczyca przedstawił na czym polega system franczyzowy i jak funkcjonuje. Franczyza to umowa, zgodnie z którą dwa podmioty gospodarcze decydują się na współpracę. Jedna ze stron -franczyzodawca przekazuje drugiej franczyzobiorcy swoją wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zezwala na sprzedaż produktów,bądź usług pod swoja marką, czyli tak zwany pakiet franczyzowy. Umowa franczyzowa ma charakter trwały. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy za licencje oraz zwykle co miesiąc uiszcza opłatę franczyzową. W zamian otrzymuje od franczyzodawcy nieprzerwanie cały know – how niezbędny do prowadzenia działalności. Firma działająca w ramach sieci franczyzowej zachowuje pełną niezależność gospodarczą, prawną i organizacyjną. Przez cały czas trwania umowy franczyzodawca jest wyłącznym właścicielem znaku towarowego i marki sieci. Zobowiązuje się do wspierania franczyzobiorcy wiedzą, jak prowadzić biznes. Korzyścią, jaką otrzymuje ze współpracy jest zysk z opłat jakie pobiera od franczyzobiorcy. Pięć kroków do franczyzy: 1) Wybór produktu lub usługi 2) Kalkulacja finansowa 3) Dostęp do informacji 4) Analiza doświadczeń 5) Zawarcie umowy.
27 października zapraszamy na VII seminarium Zielonej Inicjatywy Gospodarczej na temat funduszy unijnych dla małych i mikro firm.