W pierwszej części seminarium Pani Iwona Jabłonowska opowiedziała o wykorzystaniu potencjału aliansów strategicznych/ klastrów w projektach innowacyjnych na przykładzie procesu "wspólnych zakupów” z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i technik IT. "Klastry przemysłowe to geograficzna koncentracja konkurencyjnych firm w powiązanych sektorach, związanych ze sobą gospodarczo, dzielących te same umiejętności, technologię i infrastrukturę. W klastrze, wielkie i małe przedsiębiorstwa osiągają znacznie więcej niż gdyby miały pracować same, dzięki sieci związanych przedsiębiorstw, dostawców, usług, instytucji akademickich oraz producentów skoncentrowanych na tym samym obszarze. Koncentracja wspomaga tworzenie nowych przedsiębiorstw, produktów oraz nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych, dobrze opłacanych pracowników". Misja i cele projektu "wspólne zakupy w obrębie inicjatywy klastrowej koordynowanej przez ZIG": strategiczna, długookresowa współpraca w obrębie klastra, Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, innowacyjność i konkurencyjność firm (lokalnie i globalnie), zapewnienie dostępności innowacyjnych produktów spełniających wytyczne narodowego programu spójności (m.in. rozwój proekologicznych technologii, wzrost dostępności prozdrowotnych produktów, rozwój produktów regionalnych i wzrost sektora naukowo-badawczego poprzez komercjalizację badań naukowych).
W następnej części seminarium głos zabrał Pan Konrad Krupa z BMC Business Media Consulting i opowiedział o tym jak internet może praktycznie wspomóc współpracę dostawców i kupujących na przykładzie serwisu
flotowo.pl.