W krajach Unii Europejskiej od wielu lat utrzymuje się tendencja wzrostowa na rynku żywności ekologicznej. Tymczasem w Polsce półki sklepowe dopiero od niedawna i powoli zapełniają się takimi produktami. W 2004 roku przeciętny Polak wydał na żywność ekologiczną 0,04 euro, dwa lata później już 1,3 euro - podaje pismo "Handlowiec". Zupełnie inaczej wygląda ten segment w krajach "starej" Unii Europejskiej. Przeciętny klient europejski w 2006 roku do swojego koszyka włożył produkty ekologiczne o wartości 70 euro.
Coraz dojrzalszy rynek konsumencki, wzrastająca świadomość klientów w zakresie odpowiedzialnych zakupów, dążenie do nabywania zdrowych produktów od sprawdzonych dostawców - to wyzwania, przed którymi stoi sektor handlowy w Polsce - analizuje "Handlowiec". Do segmentu żywności ekologicznej aktywnie wkroczyły hipermarkety i sklepy sieciowe.
Sieć Tesco ma w asortymencie już około 100 pozycji ekoproduktów "Tesco Organic" i "Tesco BIO" w ponad 60 największych sklepach od 2007 roku. Francuski Carrefour przyznaje znak "Jakość Carrefour", z kolei Real organizuje konkursy promujące zdrowe odżywianie. Z analizy danych Wydziału Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych LJHARS wynika, że w ubiegłym roku w porównaniu do 2007 roku liczba producentów rolnych prowadzących produkcję metodami ekologicznymi wzrosła o 30,5 %, a o 47% zwiększyła się liczba przetwórni rolnictwa ekologicznego. Jednak chaos pojęciowy i dowolne używanie słów "zdrowa żywność" nie ułatwia konsumentowi świadomego wyboru. Warto wiedzieć, że nazwa żywność ekologiczna (bio, organic food) zastrzeżona jest dla produktów powstających bez użycia nawozów sztucznych i środków ochrony roślin, co potwierdzając specjalne jednostki certyfikujące. W Polsce certyfikaty żywności ekologicznej przyznają m.in.:
- PCBC - Polskie Centrum Badań i Certyfikacji
- AGRO BIO TEST
- BIOEKSPERT
- Jednostka Certyfikacji Produkcji Ekologicznej PNG
- COBICO
- EKOGWARANCJA PTRE
- BioCert Małopolska
Jakie produkty cieszą się w Polsce największym zainteresowaniem klientów? Są to proste produkty, typu konfekcjonowane ziarna, przetwory zbożowe, owoce, warzywa. Wzrasta także ostatnio zainteresowanie produktami gotowymi lub wstępnie przygotowanymi daniami obiadowymi. Poszukiwane są także wędliny i produkty mleczne, stałym zainteresowaniem cieszą się produkty z soi suchej.