Wygląda na to, że powoli zapominamy o tym, że problem toreb jednorazowych stanowi jedno z największych zagrożeń dla środowiska naturalnego. Produkowana w ciągu zaledwie jednej sekundy torba foliowa, jest wykorzystywana średnio 12 minut, po czym trafia do kosza, a potem na śmietnik, gdzie rozkłada się od 100 do 400 lat! Jednorazowe, plastikowe torby zalegają dosłownie wszędzie i zaśmiecają krajobraz. Są przyczyną śmierci wielu zwierząt, które często je połykają lub giną zaplątane w sieci toreb dryfujące w morzach i jeziorach.
Nawet jeśli część z nas jest świadoma zagrożeń dla środowiska jakie płyną
z bezmyślnego wyrzucania foliowych jednorazówek i nie chce przyczyniać się do zanieczyszczania przyrody, może zostać wprowadzona w błąd przez hasła znajdujące się na licznych „ekologicznych” torbach. „Wykorzystując skróty myślowe i operując półprawdami można w dość oczywisty sposób działać na podświadomość klientów stwarzając złudzenie szczególnej troski o stan środowiska. Często jest to nieuczciwa reklama, mogąca wprowadzić w błąd klienta”- mówi Dr Hanna Żakowska, kierownik Zakładu Ekologii Opakowań
z Centralnego Ośrodka Badawczo – Rozwojowego Opakowań.
Jak odróżnić rzetelną informację o tym, że dany produkt służy ekologii od świadomych nadużyć praktyki handlowej? Spytaliśmy o to Dr Żakowską:
„Najkorzystniejsze dla środowiska są torby handlowe wielokrotnego użycia, bo staną się odpadem znacznie później niż jednorazowe. Najlepiej, jeśli torby są wykonane
z materiału, który jest przydatny do recyklingu materiałowego, a konsumenci umieszczą zużytą torbę w odpowiednim pojemniku do selektywnego gromadzenia odpadów opakowaniowych. Na rynku dostępne są również torby kompostowalne wykonane
z polimerów biodegradowalnych, które po zużyciu, można umieścić w kompostownikach przydomowych lub w pojemnikach przewidzianych do zbiórki odpadów organicznych. Są to torby oznaczone następującymi znakami, potwierdzającymi spełnienie europejskich wymagań odnośnie kompostowania:
Często torby z klasycznych tworzyw sztucznych z dodatkami substancji chemicznych przyspieszających degradację polimeru do okresu 1-4 lat, są niewłaściwie reklamowane jako biodegradowalne lub przyjazne dla środowiska. Używanie takich toreb nie wnosi pozytywnych elementów w procesach odzysku i nie przyczynia się do poprawy sytuacji w gospodarce odpadami. Termin „torba biodegradowalna” należy używać tylko w przypadku, kiedy ulega ona biodegradacji w stopniu i czasie określonym normą EN-13432, a 90% węgla zawartego w polimerze w ciągu 180 dni ulega przemianie w dwutlenek węgla. Stosowanie toreb degradowalnych bez badań potwierdzających bezpieczną i całkowitą przyswajalność produktów rozpadu przez środowisko, może potencjalnie wywołać większe szkody niż stosowanie toreb z tradycyjnych tworzyw sztucznych.”
Jeżeli idea ochrony przyrody jest Tobie bliska, zrezygnuj
z jednorazowych foliówek i korzystaj z toreb wielorazowego użytku Greenbag. Gdy torba ulegnie zniszczeniu lub się zużyje nie wyrzucaj jej do zwykłego kosza na śmieci, ale zadbaj o to, by trafiła do specjalnego kontenera, gdzie zostanie poddana recyklingowi. Firma GAM, produkująca torby Greenbag, jako jedyny producent toreb ekologicznych wprowadziła „żółte kontenery” (na terenie sklepów „Piotr i Paweł”) do których można wrzucić zużytą torbę, a materiał zostanie odzyskany i wykorzystany ponownie.
Informacje o firmie:
Gam Sp. z o. o. z siedzibą w Toruniu powstała w 1997 roku. Od 2007 rozpoczęła dystrybucję polipropylenowych, ekologicznych toreb sprzedawanych w super i hipermarketach pod marką Greenbag. W październiku 2008r. torba Greenbag otrzymała Certyfikat Jakości Zdrowotnej z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny.
Firma Gam Sp. z o. o. ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród: „Odkrycie Roku 2008” oraz „Ekolaur Konsumenta 2008” przyznawane przez konsumentów za najlepszy krajowy produkt. Kampania marki Greenbag została doceniona również na arenie międzynarodowej: wygrała pierwszą nagrodę Euorpean Excellence Awards w kategorii „Launch”. Główne motto firmy brzmi „nasz sukces będzie sukcesem wszystkich”. Za słowami idą czyny, oprócz promowania produktów pro-ekologicznych, firma GAM angażuje się we wspieranie inicjatyw charytatywnych, promocję i sponsoring sportu.
Więcej informacji:
Justyna Rokicka
Junior Account Executive
Edelman Polska
Tel: 22/576 35 55
e-mail: justyna.rokicka@edelman.com