Dwudniowe międzynarodowe spotkanie dla przetwórców i handlowców produktów ekologicznych i surowców naturalnych, Ogranic Marketing Forum, odbyło się w tym roku w dniach 25 i 26 maja w Warszawie.
Na Organic Marketing Forum przybyło około 380 przedstawicieli z 30 krajów – w porównaniu do poprzedniego roku oznacza to wzrost liczby uczestników o 20%.
Po raz pierwszy odnotowano 10% udział przedstawicieli z krajów rosyjskojęzycznych, w których powstają liczne inicjatywy, mające na celu stworzenie regionalnego rynku ekologicznego.
W Polsce także obserwuje się dalszy rozwój rolnictwa ekologicznego – ok. 50% wzrost powierzchni ekologicznych oraz 40% wzrost liczby przetwórców w 2008 roku.
Rosnąca liczba uczestników Ogranic Marketing Forum odzwierciedla pozytywny rozwój rolnictwa ekologicznego w krajach Unii Europejskiej oraz w Europie Wschodniej.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje dotyczące zmiany oczekiwań konsumentów (Volkert Engelsmann, Eosta) oraz rozwoju w Rosji, Rumuni i Chorwacji.
Podczas czterech bloków tematycznych zostało zaprezentowanych 20 referatów i raportów przedsiębiorstw branży ekologicznej. Ponadto 60 firm zaprezentowało swoją ofertę na stoiskach wystawienniczych. Po raz drugi przyznano nagrody w konkursie na najlepszy produkt ekologiczny ,,Best of Organic 2009”. Pierwsze miejsce za wino ,,Aronica” przyznano polskiej firmie Jantoń S.A., drugie niemieckiej firmie Naturata AG, a trzecie polskiemu producentowi serów smażonych Frąckowiak Sp.J.
Istotnym punktem spotkania była ,, Warszawska deklaracja w sprawie moratorium GMO”, która została przyjęta przez uczestników forum w obecności i przy wsparciu polskiego Wiceministra Rolnictwa Artura Ławniczaka. Uczestnicy w ten sposób nawołują europejskie rządy i przedsiębiorstwa do autoryzacji powstrzymania stosowania genetycznie modyfikowanych roślin w rolnictwie oraz do powstrzymania GMO poprzez wzięcie pod szczególną uwagę dobra konsumentów.
Ogranic Marketing Forum odbyło się pod patronatem polskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz IFOAM EU GROUP.
Konferencja została zorganizowana przez EkoConnect we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Rolników Ekologicznych Ekoland, Polskim Centrum Doradztwa Rolniczego oraz Organic Retailers Association (ORA).
Więcej informacji na stronie www.organic-marketing-forum.org.