- standardy ekologiczne
- zaopatrzenie i dystrybucja
- promocja
W jego trakcie odbyło się
12 spotkań seminaryjnych, prawie 150 godzin konsultacji, powstały raporty i poradniki na powyższe tematy oraz „Strategia wzrostu efektywności ekologicznej sektora małych i mikroprzedsiębiorstw ekologicznych w Krakowie”.
Oprócz wspomnianego wsparcia merytorycznego uczestnicy projektu otrzymali pomoc marketingową w postaci materiałów promocyjnych (torby, opaski dla rowerzystów, ulotka), unikalnego ZIGoludka z wizytówkami partnerów, możliwość publikacji profilu działalności na stronie
ZIG.eco.pl i w
publikacji opisującej projekt i powstałe partnerstwo, możliwość promocji bieżących działań na stronie projektu i na liście dyskusyjnej. Projekt był też promowany podczas targów, konferencji i in. wydarzeń.
„Zielona Inicjatywa Gospodarcza” została wpisana do „Planu Wspierania Klastrów w Województwie Małopolskim” opracowanego przez InnoCo Sp. z o.o. dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i będzie kontynuowana w postaci
projektu „Zielona Inicjatywa Gospodarcza. Partnerstwo na rzecz wsparcia procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w sektorze proekologicznym w Krakowie” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sukcesem okazało się też zainteresowanie partnerstwem: dotąd przystąpiło do niego ponad 80 podmiotów (zakładano udział w partnerstwie ok. 15 mikrofirm, 15 małych przedsiębiorstw i po 3-4 organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, placówki szkoleniowo-doradcze działające na rzecz przedsiębiorczości i/lub ekologii).
Podczas
konferencji podsumowującej projekt zaprezentowano także dobre praktyki w zakresie lokalnej współpracy międzysektorowej na rzecz ekorozwoju takie jak
Centrum Zielonych Technologii z Podlasia, nowe instrumenty ekonomiczne służące stymulowaniu zrównoważonych zachowań konsumenckich wypracowane przez holenderską firmę
Qoin, inicjatywę na rzecz zatrudnienia z
Dessau (Niemcy) oraz
Barter System z Gliwic.
Jak powiedział Sander de Rijke z Holandii: „
ekologia potrzebuje ekonomii”. Prezentowane systemy łączą więc aspekty ekologiczne, gospodarcze i społeczne. Na Podlasiu promuje się produkty regionalne i tradycyjne obok nowoczesnych technologii proekologicznych. Barter wielostronny pozwala bez gotówki kupować to, czego potrzebujemy płacąc tym, co mamy w nadmiarze; holenderska karta lojalnościowa
NU nagradza klientów dokonujących proekologicznych zakupów i oddających posortowane odpady punktami, które można wydać na zakup produktów certyfikowanych; Inicjatywa z Dessau za pomocą lokalnej waluty DeM i karty Regio łączy zalety komercyjnego barteru wielostronnego ze społecznym bankiem czasu.
Projekt wsparty przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.